Northern Territory NT

29 november 2017 - Darwin, Australië

Inmiddels zitten we enkele dagen in Australie. De Wifi is hier nog maar matig geregeld. Onze telefoons doen het niet op dit netwerk dus we hebben nu een Telstra sim om bereikbaar te zijn en te kunnen bellen in geval van nood.

In Darwin liepen en lagen veel aboriginals op straat...op blote voeten en tjee wat zijn ze donker 🌚 en nog steeds heel duidelijk te zien dat ze van de Neandertalers afstammen!! Ze zijn hard getaald en hebben in eerste instantie een wild uiterlijk. De regering heeft voor een schamel bedrag hun land gekocht en ze zijn unemployed. Wat doe je dan zoal op de dag in de extreme hitte van 34 graden overdag. In de schaduw en veel drinken (zij alcohol). De meeste die we zien hebben hem behoorlijk hangen. Jammer om te zien en schrijnend. Als we ze aanspreken blijken ze vriendelijk en makkelijk benaderbaar. Ze gaan graag op de foto. In een cultureel centrum zagen we veel over hun geschiedenis en gewoontes en tradities. We vonden er diverse mooie aboriginal uitspraken. In Darwin bezochten we het waterfront en de Botanical Gardens.

Het 20.000 km2 grote Kakadu NP. met zijn rotsplateaus, rode rotswanden, watervallen billabongs, lange rivieren en verdronken land en kustvlaktes is een van de bijzonderste gebieden van Australie. Het park staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.. Het land is van de aboriginals maar is gepacht door de regering. Het hele stroomgebied van de South alligator River ligt in het Kakadu NP en biedt plaats aan duizenden planten en dieren. Sommige delen zijn in het natte seizoen onbereikbaar.

En het is hier momenteel het natte seizoen. Dat betekent iedere dag een enorme regenbui van 15 minuten voorafgegaan door mooie luchten. Maar dan breekt ook echt de pleuris uit. Daarom zijn er diverse waterstijgingen. Via Batchelor reden we naar Litchfield NP. Daar zagen we oa. hele grote termietenheuvels - ivm. aardmagnetisme allemaal noord-zuid gericht. Hun heuvels wijzen allen naar het noorden en de dunste kant van hun bouwwerk is naar de zon gericht. Verder naar de Florence Falls - daar zijn krokodilvrije bassins om in te zwemmen - voor een verkoelende zwempartij. Op maandag reden we naar de Fogg dam: een groot natuurgebied waar in de droge tijd oa. duizenden vogels fourageren. Nu zitten er nog velen !! Prachtig. Het is tevens het leefgebied voor de zoutwaterkrokodillen.. De Salties.

Daarna reden we door naar Ubirr Rock- eerst navraag gedaan of de weg wel open was ivm. waterflood way (water dat ook over de weg stroomt !) het water stond 20-40 cm. dus we mochten er door. Daar zagen we 20.000 jaar oude rotstekeningen van de aboriginals. We vonden het prachtig en maakten er een onvergetelijke wandeling met uitzicht op de oneindige wetlands. We zagen onze eerste wallabies - helaas doodgereden- en gelukkig even later springlevenden ! We sliepen in Jaribu. Onze ruime mercedes camper is top. We zijn zo blij dat we zowel airco in de cabine als in ons woongedeelte hebben. Dat is hier onmisbaar 😅😅😅 Het links rijden gaat prima. Lange stille wegen met groene vegetatie vanwege de wet season en heel veel eucalyptus bomen. Gisteren hebben we 120 km. gereden op weg naar Pine Creek zonder een enkele auto te hebben gezien. Moet je je eens voorstellen dat je van den Bosch naar Amsterdam rijdt en niemand rijdt er verder op de weg. Onvoorstelbaar maar waar hier. Soms zien we een road train: een vrachtwagen met vier lange aanhangers tot max 37 meter lang en een prachtige cabine !

Gisteren gingen we naar een andere rotsformaties: van Nouralangi Rock ook weer met aboriginal arts. s-Middags een boottocht over de Yellow Waters billabong en de south alligator river met de gids Ruben. Daar zie je de wetlands van Kakadu op zijn mooist: waterlelies, krokodillen, kookabura's, jabiroes en andere bijzondere vogels. (eenderde van alle in Australie voorkomende vogelsoorten leeft in Kakadu National Park) En ja hoor: diverse grote krokodillen gezien en allerlei prachtige watervogels. Genieten !! We kwamen van de boot af en binnen 3 minuten: stortbui !!! Giga.

Vandaag bezoeken we Katherine en de Gorge.

Voor iedereen de lieve groeten van ons

1. Threes:
    29 november 2017
    Wat een reis, prachtig! Ik heb wat aboriginals dezelfde ervaring een paar jaar geleden in Alice Springs, triest. Terwijl zij de originele bewoners zijn van Australie, zijn ze nu outcast, heel treurig. Daar zou je van gaan drinken.
    Prachtige foto's, dank voor het meereizen!
  2. Jolanda:
    Lieve luitjes,

Wat zien jullie weer prachtige gebieden met veel mooie foto’s van jullie!en wat fijn dat het allemaal zo goed gaat en voorspoedig. Het zijn mooie verhalen je kunt zo n boek schrijven Rianne!!🤣
    Nog veel plezier en tot het volgende verhaal.
    Gr jolanda en martien.
  3. Afra:
    29 november 2017
    Wat een mooie foto's en geweldige verhalen.
    En zo spannend!!

Veel plezier en geniet er van samen !!!!!!!!
  4. Anneke:
    29 november 2017
    Prachtige foto's weer .Mooi verhaal!
    Geniet ervan samen!
    Wij hebben in Alice Springs hetzelfde meegemaakt met de Aboriginals.
    Zijn ook in zo'n woongebied van hen geweest.Heel confronterend!