Kerst in Perth

28 december 2017 - Margaret River, Australië

De hoofdstad Perth is bekend vanwege zijn onwaarschijnlijke zuivere luchten en helder zonlicht. Het is een miljoenenstad maar met een zeer relaxt leven, gelegen aan de blauwe oceaan - de Swan river stroomt door de stad - en met enorm groene longen, met fraaie musea en kunstcentra. Perth is ook de meest geisoleerde metropool van de wereld. De dichtstbijzijnde volgende grote stad: Adelaide ligt 2500 km. verder. Daarom vlogen wij er ook naartoe.

We hadden er een appartement geboekt, om tijdens de kerstdagen niet reizend te zijn.  Dit bleek een hele prettige keuze. Toch raar om met die speciale dagen zover weg te zijn. Gelukkig is er facetime en waren we op afstand nog enigszins dichtbij. Fijn dat dat ff kon! 😍🤗😄💋

Zoals gezegd stroomt er de Swan River en wij lagen naast de Victoria Quay (waterfront) en uiteraard gingen we er met een rivercruise mee. We kwamen langs het kolossale nieuwe stadion (van Optus) wat bijna klaar is en eindigden in een mediterane omgeving met leuke terrassen. Eerste kerstdag wandelden we naar het Kings Park en de Botanic Gardens. Van hieruit heb je een breed uitzicht op Perth stad. Onder zowat iedere boom zaten families te picknicken: kerstdiner. Toch bijzonder omdat het 30 graden is en dan heb je niet echt een kerstsfeer zoals in Nederland. Maar het park was gezellig met al die picknickers, spelende kinderen etc. en overweldigend mooi ! Grote variatie aan bomen, struiken en bloemen en uitzichten.

Tweede kerstdag gingen we naar de belltower en later namen we de hop-on hop-off bus zodat we een groot gedeelte van Perth zagen. In de stad was het stervens druk vanwege boxingday: 50% off kleding-shoes. Hier kennen ze geen 2e kerstdag. Wij zaten op een terras te eten en naast ons hield de politie een vrouw van 35 staande die een tas vol gestolen goed bij zich bleek te hebben. Voor haar was het dus niet goedkoop genoeg. Ze zou het (d)zuur betalen. Wij zaten eerste rang.... Op een gegeven moment ging ze in de boeien. Ze schold op de agent en toen ze een bijtbeweging naar hem maakte trapte hij haar in een split second tegen haar achillespezen en ze zat compleet overdonderd door zijn actie plots op de grond. Was eigenlijk heel komisch om te zien. Later kwam de boevenwagen... Werd ze eerst door een vrouwelijke agent gefouilleerd en afgevoerd. Smakelijk eten verder.

Gisteren haalden wij onze tweede camper op en reden vanuit Perth naar het zuiden. Langs graan- en wijnvelden en heel veel banksia en eucalytusbomen. Op het einde van de middag kwamen we langs zoutmeren en later aan zee. Daar koelt het wel af in de nacht. Vandaag reden we naar Burburry - dolfijnen - en via Busselton - waar we de wandeling over de jetty -lange pier in zee-  van 1.8 km. deden - zitten we nu in Margaret River in een gezellig restaurant.