Kerst in Perth

28 december 2017 - Margaret River, Australië

De hoofdstad Perth is bekend vanwege zijn onwaarschijnlijke zuivere luchten en helder zonlicht. Het is een miljoenenstad maar met een zeer relaxt leven, gelegen aan de blauwe oceaan - de Swan river stroomt door de stad - en met enorm groene longen, met fraaie musea en kunstcentra. Perth is ook de meest geisoleerde metropool van de wereld. De dichtstbijzijnde volgende grote stad: Adelaide ligt 2500 km. verder. Daarom vlogen wij er ook naartoe.

We hadden er een appartement geboekt, om tijdens de kerstdagen niet reizend te zijn.  Dit bleek een hele prettige keuze. Toch raar om met die speciale dagen zover weg te zijn. Gelukkig is er facetime en waren we op afstand nog enigszins dichtbij. Fijn dat dat ff kon! 😍🤗😄💋

Zoals gezegd stroomt er de Swan River en wij lagen naast de Victoria Quay (waterfront) en uiteraard gingen we er met een rivercruise mee. We kwamen langs het kolossale nieuwe stadion (van Optus) wat bijna klaar is en eindigden in een mediterane omgeving met leuke terrassen. Eerste kerstdag wandelden we naar het Kings Park en de Botanic Gardens. Van hieruit heb je een breed uitzicht op Perth stad. Onder zowat iedere boom zaten families te picknicken: kerstdiner. Toch bijzonder omdat het 30 graden is en dan heb je niet echt een kerstsfeer zoals in Nederland. Maar het park was gezellig met al die picknickers, spelende kinderen etc. en overweldigend mooi ! Grote variatie aan bomen, struiken en bloemen en uitzichten.

Tweede kerstdag gingen we naar de belltower en later namen we de hop-on hop-off bus zodat we een groot gedeelte van Perth zagen. In de stad was het stervens druk vanwege boxingday: 50% off kleding-shoes. Hier kennen ze geen 2e kerstdag. Wij zaten op een terras te eten en naast ons hield de politie een vrouw van 35 staande die een tas vol gestolen goed bij zich bleek te hebben. Voor haar was het dus niet goedkoop genoeg. Ze zou het (d)zuur betalen. Wij zaten eerste rang.... Op een gegeven moment ging ze in de boeien. Ze schold op de agent en toen ze een bijtbeweging naar hem maakte trapte hij haar in een split second tegen haar achillespezen en ze zat compleet overdonderd door zijn actie plots op de grond. Was eigenlijk heel komisch om te zien. Later kwam de boevenwagen... Werd ze eerst door een vrouwelijke agent gefouilleerd en afgevoerd. Smakelijk eten verder.

Gisteren haalden wij onze tweede camper op en reden vanuit Perth naar het zuiden. Langs graan- en wijnvelden en heel veel banksia en eucalytusbomen. Op het einde van de middag kwamen we langs zoutmeren en later aan zee. Daar koelt het wel af in de nacht. Vandaag reden we naar Burburry - dolfijnen - en via Busselton - waar we de wandeling over de jetty -lange pier in zee-  van 1.8 km. deden - zitten we nu in Margaret River in een gezellig restaurant.

1. Threes:
    28 december 2017
    Wat een mooie reis maken jullie!
    Vast een gelukkig nieuwjaar, al reizend door prachtig Australie vanuit een ver Zambia!
  2. Stef en Annette:
    31 december 2017
    Jan, Rianne, nu al een fantastisch reislustig en vooral gezond 2018. Jullie zijn straks al aan de beurt. Veel plezier.
    Lieve groeten
    Stef en Annette
  3. Jose van den Akker:
    31 december 2017
    Een very happy 2018 ! Voor jullie is het al zover in zonnig en paradijselijk Australië 🇳🇿 ! Hier duurt het nog een paar uren, met al volop knallen en vuurwerk op straat. 🎊🎊🎉🎉🎉 Zijn er lekkere oliebollen voor jullie of andere lekkernijen...?
  4. Jan en Rianne:
    1 januari 2018
    Op oudjaarsochtend na de douche vroeg een buufje op het caravanpark inderdaad of wij 's-avonds oliebollen kwamen eten... Zij had een Hollandse moede, zei ze uit Diemen. Maar wij vertrokken om 10:00 uur al naar Albany... Dus geen oliebollen helaas.
  5. Leo en Addie van Roosmalen.:
    1 januari 2018
    Een voorspoedig nieuw jaar. Jullie zijn al eerder begonnen met het wensen en plannen voor 2018. deze fraaie reis nog af maken en dan gezond weer terug.
  6. Giny en Leen:
    2 januari 2018
    komen jullie nog terug of vinden jullie het zo goed toeven daar ?

maar blijf vooral genieten en dan vernemen wij het wel, all the best

groetjes
  7. Jan en Rianne: