More to Explore

11 januari 2018 - Fremantle, Australië

Vanuit Geraldton reden we via Horrock nog verder noordelijk en kwamen bij Port Gregory's Pink Lake: een zoutmeer met steeds wisselende kleuren van wel zo'n 20 km. lang. Een vreemd verschijnsel... dat wordt veroorzaakt door de breking van het licht en de aanwezigheid van betacaroteen en een bacterie (dunaliella salina) in het water.

In het Kalbarri NP troffen we torenhoge kliffen langs de zee, oa. pot Alley en Rainbow Valley, en de dag erna in het binnenland prachtige rivierkloven. Het 190.000 ha grote park strekt zich uit in het lagere stroomgebied van de Murchison River die langs de veelkleurige zandsteenformaties van de Red Bluff zijn weg kiest naar de Indische Oceaan. Je kunt er diverse trails lopen maar toen wij er waren werd het 41.5 C dus we beperkten ons tot de lookouts waarbij je gemiddeld 500 meter loopt. De hoogtepunten voor ons waren Nature's Window, waar een rotsformatie een deel van de rivier omlijst, en Hawks Head, een picknickplaats met uitzicht op de rivier.

Daarna kwam de retourbeweging naar het zuiden. Kilometers vreten... met een lekker muziekje erbij van de Mp3. Geen punt bij Karwei.

Western Australia is het land van de wilde bloemen. In de lente hier (van augustus tot november) bloeien er meer dan 11.000 soorten. Woestijnen, vlakten, akkers en bossen gaan dan letterlijk gekleurd worden. Meer dan 75% van deze bloemen komt uitsluitend voor in deze staat, die hiermee de rijkste flora van de wereld heeft. Veel wilde bloemen kunnen zelfs groeien op de allerdroogste, heetste grond. Wij zagen nu nog steeds heel veel bloemen, maar vooral de Banksia ! Overweldigend en mooi. Verder verliep de terugweg via Hgw 1 vlot en 's-nachts sliepen we halverwege, onder een prachtige sterrenhemel, op een Western Flora - wildlife Caravanpark waar de kangaroes vrijelijk rondhupten.

De volgende dag kwamen we via Perth in Fremantle, een stad met een rijke historie ten zuiden van Perth. Er staan nog veel 19e eeuwse gebouwen, enkele juweeltjes uit de tijd van de goudkoorts. Gisteren bezochten we er de Aboriginal Art Gallery, het Round House (1e gebouw hier en voormalige prison), het Shipwreck Museum en het Maritiem Museum. Fremantle heeft gezellige terrasjes, enkele winkelstraten, en is bekend vanwege zijn goede restaurantjes en 2 Markets. Op vrijdag en zaterdag wordt er markt gehouden in 150 kramen met uiteenlopende waar van groente tot opalen.

We staan op de camping aan zee en daar krijgen onze camper en wij de komende dagen rust als voorbereiding op onze terugreis. Wij hebben in deze staat nog geen drup regen en iedere dag blauwe lucht gehad. Dat zal wennen worden in Nederland !

1. Jan en Rianne:
    11 januari 2018
    Anneke: hoe hebben Jesper en Marloes het gehad ?
  2. Anneke van der Biezen:
    11 januari 2018
    Ze vonden het geweldig in Australië.Toch wel heel westers zei Marloes.Vooral de natuur vonden ze WAAUW .Ze zijn voor de kinderen van onze vrienden verwelkomt en met de andere familie hebben ze een surprise BBQ gekregen.Na 4 dagen zijn ze vanuit Melbourne naar Cairns gevlogen waarna ze met het in NL gehuurde campertje afgezakt zijn naar beneden en na 18 dagen vanuit Brisbane een paar dagen Sydney en tot slot nog dagje Melbourne en weer terug.Jesper vond het te kort Marloes vond het fijn na 3,5 week weer thuis te zijn.
  3. Berthy:
    11 januari 2018
    Weer een interessant verhaal. Wat een reis hebben jullie gemaakt. Het zal zeker wennen worden, ook na dit “ vrije” leven. Ik ben wel blij jullie weer live te zien! Ik wens jullie al een voorspoedige terugreis en geniet rustig van de komende dagen.
    Bedankt voor dit geweldige reisverslag. Lieve groetjes!
  4. Afra:
    11 januari 2018
    Het was een genot om jullie reisverhalen te lezen en de prachtige foto’s te bekijken!!
    En na al die weken komt het onvermijdelijke afscheid van het land en keren jullie weer huiswaarts...
    Rest ons jullie een goede reis te wensen en tot gauw ziens maar weer! Liefs, Afra
  5. Leo en Addie van Roosmalen.:
    11 januari 2018
    Prachtig om live dit mooie gebied te zien en te beleven.
    Helaas ben je alweer de terug reis aan het voorbereiden.
    Wij zien je gauw weer terug en spreken je geweldige reis eens door. Goede reis en thuiskomst.
  6. Ria Smink:
    11 januari 2018
    De indrukwekkende verhalen de prachtige foto s te lezen en te bekijken tijdens het ontbijt of de koffie. We zullen dat missen!
    Maar over een aantal dagen kunnen we jullie verhalen aanhoren en nog even later het fotoboek bekijken.
    Een goede terugreis en tot gauw.
  7. Stef en Annette:
    11 januari 2018
    Wat gaat het allemaal snel. Je moét wel iedere dag genieten.
    We wensen jullie een voorspoedige reis terug.
    Let wel: temperatuurverschil ca 34 graden. Succes.
    Tot gauw.
  8. Jolanda:
    13 januari 2018
    Dankjewel voor de mooie reisverhalen en wij zien jullie snel! Een fijne terugreis en geniet nog even.

Lfs van ons martien en jolanda😘
  9. Carin:
    14 januari 2018
    Het was heerlijk mee te reizen met jullie dmv jullie prachtige foto’s en verhalen. Dank je wel hiervoor!
    Het zal voor jullie weer wennen zijn in het koude Nederland. Hele goed terugreis gewenst!