Flinders Ranges

12 december 2017 - Clare Valley, Australië

Aboriginal stammen leven volgens " wetten" die hen verbinden met het land en hun voorouders. Deze worden al generaties lang doorgegeven en vinden hun weerslag in de scheppingsverhalen. Deze vertellen hoe de eerste geesten en voorouders het land vormden. Ze vormen tezamen een geloof, waarin alle aspecten van het aboriginalleven aan bod komen. Aborigens behoren tot 2 groepen: hun clan en - afhankelijk van geboortedatum en plaats - een Dreaming-totum groep, zoals bijv. de krokodil. Deze groep bepaalt hun band met het land en hun plaats in de samenleving en de scheppingsverhalen die ze "erven". Er bestaan momenteel ongeveer 500 clans in Australie. Dreamtime maken is ook een onderdeel binnen de cultuur en hun traditionele gebruiken: een periode die in het verleden heeft plaatsgevonden maar niettemin nog altijd actief een rol speelt in de vorm van een eeuwig voortdurende ervaring die verleden, heden en toekomst met elkaar verbindt.                                           Wij maken hier nu onze dreamtime waar !!!

Vanuit Coober Pedy reden we verder zuidwaarts en passeerden enkele indrukwekkende zoutmeren en zoutpannen. Bij Lake Hart gingen we erop. Het knarste onder onze schoenen: of we op bevroren sneeuw liepen ! We zagen dat in Nederland koning Winter is geweest en code rood moest afgeven. Haast niet voor te stellen maar wij hebben alle dagen blauwe luchten en 33 graden gemiddeld.

VIa Port Augusta verder (veel aangereden wallibies en emoes helaas) naar De Flinders Ranges NP: over een lengte van 400 km. uitgestrekte bergen. Het bekendste deel van het park is Wilpena Pound, een hoog natuurlijk bassin van zo'n 90 km2 met 500 meter hoge wanden. Daar deden we een trail en liepen naar de Hills Homestead en de Wangarra Lookout voor een prachtig uitzicht over het gebied. Flinders Ranges is een van de oudste landschappen ter wereld en hier worden dieprode gorges afgewisseld met groene heuvels en verlaten vlaktes met ruige woestijnbergketens.  De tweede dag reden we door een ruig gebied via de Parachilna Gorge. Spectaculair.

Gisteren reden we terug via Port Augusta verder naar het zuiden en passeerden goudgele glooiende golvende graanvelden. Kilometers lang !!! Op een gegeven moment stopten we om te kijken naar het machinale oogsten met giga machines. De boer riep Jan. Hij mocht mee op een enorme tractor om een rondje veld te doen en graan op te halen voor de silo's. Tijdens het rijden vroeg Jan hoe groot zijn akkers waren: ongeveer 6000 hectaren. Ja hoor... Alles is hier groots. Bovendien hebben ze ook nog duizenden schapen. Die gaan na het maaien op de akkers om de laatste graantjes (en stro) mee te pikken.

Nu zijn we in Clare Valley. Een van de grote wijngebieden in de buurt van Adelaide. Duizenden hectaren keurig in het gelid staande wijstokken. In totaal 40 wijngaarden die zorgen voor de wereldbekende naam Barossa (Duitse erfenis) daarom zijn hier ook goede banketbakkerijen dus jullie snappen wel wat wij zo gaan doen !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Berthy:
    12 december 2017
    Net klaar met sneeuw ruimen en dan jullie “ warme” verhaal. Wanneer komt jullie boek uit?😊 Geweldig weer wat jullie allemaal zien en meemaken. Lieve groetjes en tot de volgende keer.
  2. Jan en Rianne:
    12 december 2017
    Hoi Berthy, na onze terugkeer.. waar we nog helemaal niet aan denken, maak ik pas een fotoboek. Je zult het zeker zien tzt ! (Kun je je al op verheugen😉)
  3. Carin:
    12 december 2017
    Wat een heerlijke reis. Wat zien jullie veel en het is geweldig om daar al lezend en kijkend van mee te mogen genieten.
    Lieve groeten uit koud Brabant
  4. Jan en Rianne:
    Lieve groetjes terug... ! Ook aan de collega's
  5. Anneke:
    13 december 2017
    Wat is het toch een prachtig land....Jullie moeten zeker ook met al de prachtige teksten een reisboek uitgeven.
    Jesper en Marloes zijn nu onderweg naar Melbourne ....