Never never Land

3 december 2017 - Alice Springs, Australië

De plaats Katherine, aan de oevers van de Katherine River werd pas in 1878 door de Europeanen gekoloniseerd. Hier wonen de Jawoyn-aborigines. Slechts 30 km. buiten de stad ligt het vermaarde Nitmiluk NP met de Katherine Gorge. De 13 kloven over een afstand van 50 km. van de Katherine river zijn ontstaan door hevige zomerregens die zich door de 1650 miljoen jaar oude zandstenen rotsen hebben geboord. We gingen met de NitNit dreaming Two Gorge cruise mee. Het was er bloedheet !!! 40 graden Pffff Jan zijn overjarige Teva's hielden het niet en toen we na een mooie boottocht de boot afstapten: liet driekwart van zijn zool los. Wat te doen: je kan niet met blote voeten de afstand van 500 mtr. overbruggen in die extreme hitte over een wandelpad. Jan liep als een duck met een zwemvlies te flapperen. Gelukkig haalden we de auto en snel naar de sportwinkel. Binnen 5 minuten had hij de juiste nieuwe ! Echte Australische Slatters. Maar dan .. kom je langs een schooltje waar blank en aborigens kinderen uit komen: de blanken worden opgehaald met de auto door mama. De aborigens lopen op blote voeten aan mama's hand naarhuis. Wel 40 graden he !!

Bij aankomst op zowat lege camping tegen de avond reden we zachtjes naar de ons aangewezen plek: een hele horde wallabies schoot en sprong alle kanten uit. Onverwachte en leuke ervaring. De volgende ochtend bij het wakker worden waren ze volop aan het grazen.... Vlak bij onze camper ! We hadden die dag een lange rit: echt kilometers vreten. Maar nooit een saai moment ondanks de uitgestrektheid en dorpjes van 5 huizen die je soms passeert. We reden door Tennant Creek: het bekende goudmijnstadje en vervolgens op het einde van de dag naar de Devil's Marbles: immense en fascinerende bolvormige rotsen van rood graniet. Enkele van de grootste exemplaren balanceren op een klein voetstuk. Men gaat ervan uit dat ze in het verleden deel uitmaakten van een groot massief rotsblok, dat onder invloed van wind en water uiteengevallen is en geleidelijk afgerond. De plaatselijke aborigene bevolking denkt echter dat het de eieren zijn van de Regenboogslang. We zien hier aardig wat vogels. Ook onderweg veel roofvogels: de aasgieren van de weg. Helaas vloog er een tegen de voorkant van onze camper. En gelukkig .. even later steeg hij -nog wat groggy- weer op.

Op vrijdag 01-12 weer een lange afstand -door de lente groene- Tanami Desert via Barrow Creek (historisch telegraaf station) over de tropic of Capricorn. Deze route gaat langs uitgestrekte Outbackstations richting 'Never Never Land' . Op naar Alice Springs. Dit is een wat grotere stad. Hier gingen we naar de School of the Air. Waar we zagen hoe de kinderen in de outback les krijgen. In een straal van 1600 km. wordt er les gegeven via een sateliet tv. aan kinderen die in de dessert wonen. De kinderen zien elkaar op tv. - maar live 3-4 keer per jaar. Bijzonder he !! Daarna bezochten we de basis van de Royal Flying Doctor Service. Weet je nog Jolanda, dat we daar vroeger met de kinderen op zaterdagavond zo graag naar keken ?

Op het einde van de dag reden we nog naar de Simpson Gap (1 van de 7 gorges van de Macdonell Ranges) er kwamen weer mooie onweersluchten aan.... Dus wij rap terug naar Alice Springs naar een caravanpark. Niet te geloven..... Noodweer. Plens plens. Zelfs hagelstenen. Dat verwacht je hier toch niet in de dessert !? Zie foto's

Op zaterdag hebben we de Macdonnel Ranges gereden: sterk geerodeerde overblijfselen van een oude bergketen. Opvallend zijn de opgestuwde rotslagen. We hebben 5 van de 7 gorges bezocht. Allen zijn verschillend. Bij Ellery Creek maakten we een wandeling en daar kon je zwemmen bij de Big hole. Bij de Orche Pits zagen we waar de aborigines hun kleurstoffen vandaan halen. Vannacht hebben we op een bush Camp gestaan bij de Red Bank Gorge. Wat een ultieme vrijheid !!

Wij wensen degene die een Sinterklaasavond tegemoet zien veel gezelligheid toe !

1. Berthy:
    3 december 2017
    Wat een ervaringen. Wat hebben jullie al veel gezien. alles ziet er zo prachtig uit!
    Ik zie de fotoboeken zo ontstaan.
    Heb me zelf maar eens verdiept in de kaart van Australië.( nooit te oud om te leren) Geniet maar weer verder.
    Lieve groetjes, Berthy
  2. Afra:
    3 december 2017
    Vind ik ook: wat weer een prachtige verhalen...
    Ja, een super serie, The Flying Doctors...

Heel veel reisgenot & liefs, Jan en Afra
  3. Mieke schepens:
    3 december 2017
    Wat leuk om dit dit te lezen. Jullie genieten en wij ook door de leuke verhalen .Liefs van ons
  4. Jolanda:
    4 december 2017
    Dat was nog eens n leuke serie!! Wat n mooi verhaal om te lezen en prachtige foto’s
  5. Giny en Leen:
    7 december 2017
    wat een belevenis zeg het is jaloersmakend, ziet er geweldig uit allemaal, en ook de details erachter heel leuk.
    hoelang blijven jullie nog daar, geniet in ieder geval en hou ons op de hoogte

lieve groet,
  6. Jan en Rianne:
    7 december 2017
    Hoi Leen en Giny: dat lees je in de eerste blog. Je kunt ieder verhaal desgewenst opnieuw aanklikken... Zo ook de video of foto's. Liefs Jan en Rianne
  7. Anneke:
    7 december 2017
    wat geweldig allemaal .En ZOOOO relaxed .Wish we were there!
  8. Piet en Nanda:
    8 december 2017
    Geweldig, wat een belevenissen! Wat is het er mooi he! Prachtige foto’s Geniet ervan!! Lieve groetjes Piet en Nanda