Adelaide Hills

24 december 2017 - Perth, Australië

Via de Fleurieu coast reden we woensdag de Adelaide Hills in. Wederom een groot wijngebied (50 wijnhuizen) in de regio van McLaren Vale. En plots waren we in een Duitse stad: Hahndorf, gesticht door de eerste kolonisten rond 1840, met echte vakwerkhuizen en terrassen, zelfs pullen bier en bratwursten. In een winkeltje hoorden we Tiroler muziek en daar waren koekoeksklokken in allerlei maten te koop. Ze vergroten het hier wel hoor dat ze duitse voorouders hebben !

De volgende dag reden we naar Adelaide en dan merk je dat je echt afdalingen moet maken ! Adelaide is een beschaafde hoofdstad en bezit prachtige oude huizen en lijkt verschoond te zijn gebleven van vervuiling en stedelijk verval. Er zijn meer dan 400 kerken. En er is een Festival Centre in het Elder Park - met een betere akoestiek dan het Opera House in Sydney - waarin oa. een concertzaal, schouwburg en openluchttheater die onderdak verleent aan de belangrijkste kunstmanifestatie van het land. Hoe kosmopolitisch Adelaide ook is: je kunt de stad in een halfuur doorkruisen en binnen een paar minuten ben je weer  "buiten".

Wij bezochten de Botanical Gardens: 20 ha gazons, bomen, heesters, meren en een aantal opmerkelijke gebouwen, oa. het oude Palm House, een fraaie plantenkas (Bicentennial Conservatory) en een Dome met een tropisch regenwoud. Echt de moeite waard ! Al verder wandelend kwamen we in het stadhuis en de Adelaide Central Market: een van de kleurrijkste markten van het land. Op dit grote overdekte terrein vol kramen worden fruit, groenten, kaas, vis, vlees, kruiden en allerlei geheimzinnige ingevoerde etenswaren aan de man gebracht. Leuke bedrijvigheid. We eindigden in het centrum van de stad bij het Victoria Square met fraai aangelegde plantsoenen waar de kerstactiviteiten een waar feestje vormden voor jong en oud.

Vrijdagmorgen pakten we de spullen in onze koffers en brachten de camper retour naar Apollo.. Helaas zit dit gedeelte er op. Wat waren we al verknocht aan "ons" mobiele home. Daarna met de bus naar het hotel: midden in het hart van de stad in de hoofdstraat King William Street. Alles op loopafstand ! Heerlijk.

De levendige RUNDLE Mall, met zijn vele straatmuzikanten, was het eerste verkeersvrije winkelcentrum van het land. Ook hier weer veel kerstactiviteiten en straatartiesten, en dat onder een strak blauwe lucht met zon. We genoten alleen al van het (bijzondere en kleurrijke - tattoos en haren) mensen kijken op een terrasje !! Via de zuidelijke oevers van de Torrens Rivier liepen we naar het Adelaide Oval: het mooiste cricketterrein van het land waar de inwoners van Adelaide heel trots op zijn. We waren er tegen 17:00 uur en kregen in de gaten dat er een belangrijke thuiswedstrijd van de Adelaide Strikers zou zijn: tv. aanwezig en veel lichtblauw (wat in Nederland oranje is). Wij kregen van de merchandise oa. blauwe kerstmutsen. Om 19:00 uur wedstrijd.. dus wij konden morgenvroeg om 8:00 uur naar binnen - zei de host. (Maar dan vliegen wij naar Perth !) Wij gingen na het avondeten terug naar het Victoria Square met zijn gezellige kerstactiviteiten en hadden er nog een heerlijke avond. Zaterdagmorgen vlogen we al bijtijds naar Perth en daar zitten we nu 5 dagen in een fijn appartement midden in de stad. Even groot onderhoud... Ik kan de was doen (wasmachine en droger) en Jan verft morgen mijn haren zodat ik er met de Kerst ook weer toonbaar uitzie (hmm). We zien op het weeroverzicht dat in de gehele outback de temperaturen nu 40-44 C. zijn. Wat zijn wij blij dat wij erdoor zijn met temperaturen van gemiddeld 33  (Muv Katherine) bofkonten.😄😊😄

Een steeds terugkerend thema hier zijn de enorme rode kerststrikken die om boomstammen, lantaarnpalen, bruggen, voor op gebouwen etc. zijn aangebracht. Jullie zijn ook bezig met de voorbereidingen voor Kerst. Onze gedachten zijn bij jullie die ons dierbaar zijn! Wij wensen jullie allen hele fijne warme feestdagen. Zorg goed voor elkaar en heb het goed samen.

1. Berthy:
    24 december 2017
    Voor jullie ook fijne, warme en zonnige kerstdagen. Als het goed is gegaan heb je al een wensje per mail ontvangen. Lieve groetjes🎄🔔
  2. G. Plugge:
    Rianne en Jan, hele fijne kerstdagen en een gezond 2018. Liefs Gerrie
  3. Jan en Rianne:
    Ja hoor Berthy: is binnen. Thanx
  4. Jose van den Akker:
    24 december 2017
    Mijn Kerst -danswensje hebben jullie via de email ontvangen hoop ik!
    Ik wens jullie heel fijne feestdagen samen in het paradijselijk Australië!
    Jose💃
  5. Jan en Rianne:
    24 december 2017
    Chapeau Jose, wat mooi gedaan !
  6. Jan en Rianne:
    24 december 2017
    Ha Piet en Nanda, we lazen net je berichtje op de vorige blog. We zouden zo graag een stukje van Piet zijn altijd overheerlijke appeltaart willen prikken. 😏 We zitten nu in Perth tot de 27-12. Van ❤️ te gefeliciteerd met de 103 verjaardag van je moeder ! Onvoorstelbaar en nog zo kwiek !
  7. Piet en Nanda:
    24 december 2017
    Geniet van de kerst in Perth! Ook lekker naar het strand?
    Xox
  8. Jan en Rianne:
    24 december 2017
    Nou... Vandaag zijn we wel met de boot door de Swan River gevaren. En bij ons hotel is een heerlijk zwembad. Dus wel water maar geen zee en fantastisch weer 🌞 Mijn huid kan niet teveel zonuren verdragen (zonneallergie ligt dan op de loer en je wordt er zo oud van (hihi)